INTERNATIONAL HOMELESS DAY

Hej igen!
 
Idag är det international homeless day och det har varit en intensiv dag, även fast allt går i afrikansk takt. Dom stressar sällan men det kan ju få oss svenskar att bli stressade istället, haha!
 
Det får mig att tänka på igår när vi hade varit inne i stan och ätit på en tapas-restaurang och bad dom beställa en taxi hem åt oss. (Där det förövrigt kostade cirka 20 svenska kronor för ett glas vin, we're in heaven!!!) Vi var 5 personer men när taxin kom var det bara en vanlig bil, alltså bara plats för 4. Vi sa till föraren att det inte kan vara vår taxi men han dubbelkollade och det var tydligen den som var beställd åt oss. Så vi klämde in oss 4 stycken i baksätet och skämtade om vad som skulle hända om en polis såg oss nu.
Två minuter senare ser vi en stor poliskontroll framför oss som stoppar alla bilar på motorvägen och det enda taxichauffören som är en äldre man säger är "Oh My God, Oh My God, Oh My God"... Men sedan skrattar han bara och säger att det inte är några problem alls, vilket det heller inte var. Poliserna gjorde alkohol-tester och kollade körkort, de kollade hur många vi var i taxin men verkade inte reagera alls över det utan det var bara att köra vidare. This is Africa!
 

Tillbaka till ämnet, idag följde jag med Anna, my roommate, till soppköket för hemlösa. Dit kommer det hemlösa eller andra väldigt fattiga personer och äter mat. De får också duscha där och bli rakade och få håret klippt om de vill det. Det finns också kläder till dom som behöver som har skänkts till soppköket. Idag kom det cirka 40-50 personer och åt mat och till dom sista 2-3 personerna så räckte inte maten, det kändes riktigt jobbigt. Men man vet aldrig hur många som kommer så det är svårt för dom att beräkna hur mycket mat som ska göras.
Efter det åkte vi och hämtade upp många backar med mat från en matkedja som skänker mat till organisationer som denna. Maten är sånt som snart ska gå ut som affären inte kan sälja men som det ändå inte är något fel på alls. Sedan åkte vi till härbärget där en del av dom hemlösa bor och bredde mackor till allihopa.
 
Här är Tania i soppköket innan vi hade öppnat :)
 
Detta är också från soppköket:
 
Idag hann vi också in på ett köpcentrum på lunchen där det fanns ett Body Shop. Det är minst halva priset jämnfört med hemma, jag köpte fyra produkter för 275 rand, vilket är ungefär 178 svenska kronor, helt sjukt!! Detta är vad jag köpte:
(Haremsbyxorna jag har på mig på bilden kostade förresten 129 rand, cirka 84 kronor, min väska kommer att vara tung när jag åker hem..... ;) )
 
 
Imorn ska vi åka till ett område som heter Phumlani, som är ett väldigt fattigt område i Kapstaden. Det är community day och vi ska åka dit och leka med barnen och så ska dom få mat och dricka av oss. Det blir spännande! Kommer förhoppningsvis nån bild från det sen :) 
Avslutar detta långa inlägg med en bild från ett fik vi var på för ett par dagar sen. Dom hade en lång lista med olika tesorter och så fick man in en hel kanna var ;)
Nu är det tack och godnatt!
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

moawidens.blogg.se

Min volontärresa till Kapstaden, Sydafrika.

RSS 2.0