"The greatest glory in living lies not in never falling, but in rising every time we fall" - N. Mandela

I söndags besökte vi Robben Island där Nelson Mandela satt 18 år av sina totala 27 år i fängelse som politisk fånge. Ön har använts till många olika saker, under mitten på 1800-talet till mitten av 1900-talet var ön en leprakoloni (spetälska) dit man skickade personer som var sjuka och oönskade av olika anledningar. Därför täcks ön av massvis med gravstenar. 1961 skickades fångar till Robben Island för att bygga ett nytt fängelse för just politiska fångar. 1964 kom Nelson Mandela dit tillsammans med många andra apartheid-motståndare. 
 
Först kommer en bild från Waterfront där båten avgick ifrån:
 
Vera, Gustaf och Adelheit:
 
Från ön (fastlandet med Table mountain i bakgrunden):
 
 
Inuti fängelset:
 
 
Här inne satt Nelson Mandela, i hans cell har dom sparat sakerna som fångarna fick ha. Dom första åren fick dom inte ens ha ordentliga sängar, utan sov på filtar/mattor på golvet.
 
Andra delen av turen leddes av en guide som varit fånge på ön själv, det var väldigt intressant att höra honom berätta. Samtidigt så är det så extremt svårt att förstå att man kan hamna på livstid i fängelse för sina politiska åsikter och att det pågick så otroligt länge. Fängelset för politiska fångar stängdes 1991. Ändå så finns det mängder av personer än idag i olika länder som sitter fängslade för sitt motstånd mot regimen. Än en gång så tackar man för att man har haft privilegiet att växa upp  i Sverige men också för att man har fått möjligheten att komma hit och lära sig mer om människors liv.
 
"As I walked out the door toward the gate that would lead to my freedom, I knew if I didn't leave my bitterness and hatred behind, I'd still be in prison." - N. Mandela
 
 
 
Kapstaden påväg tillbaka med båten:
 
 
 
 
 
När vi kom tillbaka från Robben Island så gick Vera och jag direkt till Two Oceans Aquarium som också ligger vid Waterfront. Slänger in lite bilder från det också när jag ändå håller på:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Igår var vi förresten i Kenilworth på Access Park, ett stort outlet-område. Jag köpte bland annat ett par Converse för 630 rand, cirka 400 kronor :D Plus två par jeans från Guess för 1000 rand tillsammans(650 SEK)!
Idag har jag bara 1 vecka kvar i Kapstaden, sorgligt :( Kan inte fatta att jag redan varit här 5 veckor! Men jag måste erkänna att det ska bli skönt att komma hem också.
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

moawidens.blogg.se

Min volontärresa till Kapstaden, Sydafrika.

RSS 2.0